Lögner, fridens räddare.


Lögner, dom är inte bara dåliga som många skulle vilja tro. Nej, jag skulle vilja påstå att dom allt för ofta räddar oss alla från den hemska sanningen. Den otroligt fula, smutsiga och eländiga sanningen.

Sen finns det ju alltid olika sorters lögner.. Det finns ju dom bra och dom dåliga och sen dom helt fruktansvärda.
Men dom där vita lögnerna och dom små lögnerna är ju faktiskt rätt så nödvändiga för människans lycka.

Orkar inte alls gå in på politik eller nått sånt skit, så oroa er inte över det.
Men ett klassiskt exempel är ju när tjejen/frun/sambon frågar "Ser jag tjock ut i det här?" och killen svarar "Nej" vare sig det är sant eller inte. För det är vad hon vill höra, det är det som gör henne glad. Och då kan man ju fråga sig; är det inte bättre o säga sanningen? Vill jag inte veta hur det är på riktigt? Vill jag inte veta om det är nått fel eller ifall jag börjar bli tjock?

Enligt mig; nej. Jag själv skulle mycket hellre få höra det som gör mig glad. För det gör mig ju glad. Dom små sakerna har sällan mindre betydelse och saken är den att man vill känna sig uppskattad och omtyckt.
Sen o andra sidan vill jag inte behöva ljuga. Så jag antar att jag är en fet jävla dubbelmoral-fitta. Men ibland kan det vara ok.. Allt är ju beroende på vem/vad man talar om.

Som dom så fint sjunger det i Delight and Angers:

Please heal me, I cant sleep..
Thought I was unbreakable, but this is killing me,
Call me, everything...
Make me feel unbreakable, lie and set me free!

Jag vet att för ett år sen fick jag reda på saker som jag är glad över att jag fick reda på, men hade jag inte fått reda på det hade jag sluppit ha ett djupt ärr rakt över mitt hjärta och haft det mycket lättare att öppna upp för folk.
Men jag är glad. Jag är nöjd över att jag fått insikt i vad som faktiskt hände och hur vissa folk faktiskt var/är..
Men även om jag vet att sanningen oftast bara gör ont och sårar så vill jag fortfarande ha den, men kanske inte dom små sakerna. Dom får gärna stanna osanna och göra mig lycklig.
Det är en svår balans som ska hållas för att vi människor ska kunna må bra. Dock vill jag själv inte ljuga, jag vill slippa ifrån skiten och bara kunna vara mig själv och säga som det är. Men tyvärr så funkar inte världen så :(

Världen är istället full av elände, hat och fördommar. Så det finns massvis med saker som man inte ska säga till vissa och vissa saker som man ska låtsas bry sig om eller gilla när man talar med andra. Att vara rak och ärlig har och kommer nog aldrig riktigt funka tyvärr. Och det är nog inte en nyhet för dom flesta.. Nej, ni vet nog också att dom som ljuger bäst och om rätt saker har oftast större chans att komma någonstans och få det dom vill. Sen om allt är lögner och synvillor är obetydelsefullt tydligen..
Menmen, jag orkar inte direkt bry mig om det. Jag vill bara säga min mening om att jag hatar lögner men samtidigt älskar dom. Men som jag redan sagt så beror ju det på vad för slags lögn det är :)

Det man inte vet någonting om tar man ingen skada av.

Fortsätt ljuga, fortsätt göra välden bättre och gladare. Men sluta för guds skull såra folk med dom där förbannade lögnerna.
Fördömd för evigt /Raimon 'OKBD' Johvallius

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0